Şeytan ayrıntıda gizlidir, derler. Detayların sakladığı hikayeler bize büyük resim hakkında ipuçları verir. Ancak detay sanatı düşünüldüğü kadar kolay değildir. Bu yazıda hem sinemada hem de edebiyatta detayların oyunları hakkında ufak birkaç nottan bahsedeceğiz.
Rus hikaye yazarı Anton Çehov şöyle der: “Eğer ilk perdede duvarda asılı bir silah varsa, o silah ikinci veya üçüncü perdede mutlaka patlar.” Çehov’un bu sözü sanatın her alanında üreticinin dikkat etmesi gereken bir kural haline gelir. Buna “Çehov’un Silahı” veya “Çehov’un Tüfeği” denir.
Çehov’un silahı kısaca ve en basit tanımıyla yazarın, senaristin yani üretici olanın verdiği her detayın işlevinin olmasını anlatır. Eğer senarist kahramanın cebinde silah gösteriyorsa o silah mutlaka patlamalı, ateş edilmelidir. Gereksiz detaylarda boğulmak yerine sanata talepte bulunan insanlara işlevi olan detaylar verilmelidir. İşlevi olmayan bir detay, izleyiciyi beklentiye sokar ve bu yanlıştır.Günümüzde özellikle kitap sektörü bu kadar patlamışken yeni yazarların Çehov’un silahı ilkesinden bir haber olduğunu görmek mümkündür. Tüm romanı gereksiz her türlü detayla boğup okuyucuya tutamayacağı sözler veren acemi yazarlar, eserlerini de akıcılıktan uzaklaştırdıklarını fark etmelidir.
Kaynakça
Özel İçerikler Burada: Diğer Yazıları Kaçırmayın